BURN-OUT

 Goed zorgen voor een ander,

is eerst goed zorgen voor jezelf!

Burn-out coaching


Wat is een burn-out?
Er is al heel veel gezegd en geschreven over burn-out. Zelfs de wetenschap lukt het niet om er eenduidig over te zijn. Officieel is burn-out een werkgerelateerde aandoening. Niet iedereen is het hier mee eens, omdat bij een burn-out ook vaak persoonlijke problemen mee spelen.

Stress ligt vaak ten grondslag aan een burn-out. Op zich heeft stress ook goede kanten. Stress behoedt ons voor gevaar en helpt ons om met spannende situaties om te gaan. Maar als stress te lang duurt en het lukt je niet meer om te ontspannen, kan een burn-out ontstaan.
Stress kan allerlei oorzaken hebben. Door te hoge eisen op je werk en/of problemen in je privé situaties en de wijze waarop jij hier tot nu toe mee om bent gegaan.


Als coach werk ik graag aan burn-out preventie. Zie ook de workshops die ik hierover geef.
Ik leer jou hoe je met stress om kunt gaan als je merkt dat je teveel stress hebt. Tijdens preventief coaching kijk ik ook graag met je mee waar jij tegen aan loopt in je werk in de zorg. Ik geef je handvaten hier anders mee om te kunnen gaan, waardoor je minder last hebt van die situaties.


En als je in een burn-out zit, help ik je graag je burn-out te overwinnen en leer ik je hoe je er voor kunt zorgen dat je geen terugval krijgt.


Burn-out coaching bestaat uit meerdere onderdelen
1. Acceptatie van je burn-out. Het is heel belangrijk dat je accepteert dat je een burn-out hebt. Veel zorgprofessionals vinden het erg moeilijk toe te geven dat ze een burn-out hebben. Ze zien het als falen. Dat is het absoluut niet!


2. Werken aan lichamelijk herstel. Vaak is men lichamelijk helemaal uitgeput. In deze fase leer je hoe je naar je lichaam luistert en hoe je echt je rust kunt nemen. Ik leer je hoe je echt kunt ontspannen.


3. Herstelfase. Eigenlijk begint nu pas het echte coachen. In deze fase leer ik jou te kijken naar de factoren die een rol hebben gespeeld in het krijgen van je burn-out. Ik leer je doseren van je energie, je grenzen aangeven en patronen doorbreken.


4. Bewegen. In deze fase ga ik je ondersteunen in de opbouw van activiteiten. Welke privé activiteiten pak je weer op? Op je werk: Wat ga je nu anders doen op je werk? Welke aanpassingen heb jij nodig en hoe ga je dat organiseren?


5. Apk keuring. In deze fase weet jij wat je valkuilen zijn en weet je hoe ze je moet vermijden/aanpakken. Omdat kennis en kunde in de kracht van de herhaling zit, plannen we na je herstel nog 1 a 2 coach gesprekken om te kijken hoe het nu met je gaat. Wat gaat goed? Waar kan je nog wat ondersteuning bij gebruiken? De puntjes op de i.


Workshop

'Hoe voorkom ik een burn-out?'
Als burn-out coach begeleid ik mensen met een burn-out naar herstel. Liever nog lever ik een bijdrage aan het voorkomen van een burn-out.
Veel medewerkers in de zorg hebben de neiging te lang door te gaan met werken, ondanks de vele signalen die men eigenlijk al krijgt van zijn/haar lichaam. De zorg voor anderen vinden de zorgers in hart en nieren vaak belangrijker dan goed voor zichzelf zorgen. Omdat ik weet hoe dit werkt (zelf ook jaren zo gedaan), weet ik ook wat ik jullie kan leren over jezelf om te voorkomen dat je een burn-out krijgt.


Daarom organiseer ik regelmatig de workshops 'Hoe voorkom ik een burn-out?'.


Na de workshop weet jij:

  • Wat een burn-out is
  • Wat de gevolgen kunnen zijn
  • Welke factoren van invloed zijn op het krijgen van een burn-out
  • Hoe jij bij jezelf leert herkennen dat je op de grens zit
  • Hoe je een burn-out kunt voorkomen


Ik nodig iedereen uit om naar mijn workshop te komen!


Hou deze pagina in de gaten om te kijken waar en wanneer ik er weer één organiseer.

Eerstvolgende is: